Tom 9 Nr 2 (2017): Dziedzictwo reformacji Wymiar społeczno-kulturowy
Piotr Stawiński (red.)
Pięćsetna rocznica wystąpienia Marcina Lutra staje się okazją do refleksji nad kulturowym i społecznym dziedzictwem reformacji. Prowokuje wiele pytań dotyczących jej wpływu na obszar idei filozoficznych, rozwój nauki, politykę i ekonomię. Warto np. podsumować stuletnią dyskusję nad tezami Maxa Webera – ich aktualnością w świetle najnowszych badań. Interesujące jest także rozważenie pytania o różne społeczne wizje protestantyzmu, o projekty organizacji państwowych czy recepty na lokalne konstrukcje wspólnotowe. Osobnym zagadnieniem jest rola protestantyzmu w kulturze polskiej, nie tylko w dobie reformacji, ale także w nowszej i najnowszej historii. Czy obecny wśród polskich protestantów topos „soli ziemi” znajduje potwierdzenie w aktywności publicznej – np. społecznej czy gospodarczej. Skala oddziaływania tak samych idei jak i konkretnych przykładów aktywności wyznawców protestantyzmu na ziemiach polskich rzadko była tematem badaczy kultury religijnej, socjologów czy kulturoznawców. Najczęściej ograniczano się do dokumentacji historycznej, którą warto dzisiaj poszerzyć o wnioski z badań nad kulturą religijną, np. w rozumieniu Stefana Czarnowskiego.
WSTĘP / EDITOR'S INTRODUCTION
Piotr Stawiński, Dziedzictwo reformacji.Wymiar społeczno-kulturowy, s. 5-9
ARTYKUŁY/ARTICLES
Michał Warchala, Max Weber, Werner Sombart i spór o znaczenie reformacji dla genezy zachodniej nowoczesności, s. 10-25
Maria Rogińska, "Niezamierzona reformacja" i początki nowoczesnej nauki, s. 26-43
Jerzy Sojka, Dziedzictwo teologiczne Marcina Lutra jako inspiracja dla współczesnej krytyki globalizacji, na przykładzie publikacji Światowej Federacji Luterańskiej, s. 44-55
Bogusław Tondera, Irenizm - irenologia. Bartłomiej Bythner Starszy (1559?-1629) i Witold Benedyktowicz (1921-1997) - dwa protestanckie spojrzenia na problematykę pokoju, s. 56-69
Antoni Szwed, Oliver Cromwell - purytatnin doskonały?, s. 70-86
Mariusz Misztal, Johna Knoxa opinia na temat rządów kobiet, s. 87-100
Paulina Napierała, Relacje między purytanami a kwakrami w XVII-wiecznej Nowej Anglii, s. 101-124
Grzegorz Pełczyński, Religijno-ideowe i społeczne źródła rosyjskiego ewangekalikalizmu, s. 125-142
Bożena Domagała, Polski Narodowy Kościół Katolicki a dziedzictwo reformacji, s. 143-155
Grażyna Kubica, Krakowscy ewangelicy w społeczno-kulturowym krajobrazie miasta - od reformacji do połowy XIX wieku. Szkic z antropologii historycznej, s. 156-186
Iwona Kłóska, Kultura zaufania. Charakter współzależności w warunkach zróżnicowania kulturowego środowiska pracy, s. 187-197
Sławomir Cebula, Adaptacja społeczna członków wspólnoty sikhijskiej w Raszynie, s. 198-207
SPRAWOZDANIA/REPORTS
Michał Warchala, Powinowactwo z wyboru - Peter Berger między socjologią a teologią, s. 208-213
Dorota Czakon-Tralski, "Religia i historia" . Sprawozdanie z Międzynarodowej Konferencji Naukowo-Praktycznej w Mińsku, kwiecień 2017, s. 214-218
Grzegorz Kubiński, Sprawozdanie z 13.Konferencji Europejskiego Towarzystwa Socjologicznego, Ateny 29.08.2017-1.09.2017 "(Un)Making Europe: Capitalism, Solidarities, Subjectvities", s. 219-222
Mariola Kulon, Bogdan Pliszka, Uwagi na kanwie raportu ze zwiadu badawczego. Albania 2016, s. 223-230
RECENZJE/REVIEWS
Michał Warchala, John Witte, Reformacja praw. Prawo, religia i prawa człowieka w kalwinizmie u progu nowoczesności. Tłum. M. Dybowski. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2017, s. 231-235
Jakub Drath, Dziedzictwo kulturowe Reformacji w perspektywie polskiej i europejskiej: w 500-lecie wystąpienia Marcina Lutra, Wydział Filozoficzny Uniwersytetu Jagiellońskiego, Wydział Historyczny Uniwersytetu Gdańskiego, Wydział Teologiczny Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu; red. K. Pilarczyk, współpraca W. Gajewski, Wydawnictwo Antykwa, Kraków 2017, s. 236-239
AUTORZY/AUTHORS, s.240